RAAJA – Hyvinvoinnin Kulttuuria

Miksi käydä hieronnassa?

Kehonhuolto ja ylipäätään omasta terveydestä huolehtiminen on tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta – tämänhän me kaikki varmasti tiedämme. Ei mitään uutta tai yllättävää siis tässsä.  Mutta siitäkin huolimatta, yllättävän usein havahdumme toimimaan vasta siinä vaiheessa, kun kaikki ei enää olekaan niin hyvin, ja oman kehon rapistuminen on muodostunut jo todelliseksi ongelmaksi ja koko keho huutaa hierontaa!
Usein myös yksinkertaisesti totumme lihaksiemme kireyksiin ja jäykkyyksiin, emmekä edes hoksaa tehdä asialle mitään ennen kuin kipu yltyy niin kovaksi, että vaiva alkaa oikeasti haitata elämäämme. Jos vertaan terveydenhoitoa esimerkiksi kauneudenhoitoon, itsestään huolehtiminen ei useinkaan kulje samaa rataa. Esimerkiksi juurikasvun kyllä varmasti jokainen hiuksiaan värjäävä huomaa ikävänä ja itseään ehkä kovastikin häiritsevänä asiana, jolloin tilanne yleensä pyritään korjaamaan mahdollisimman pian, mutta kireiden ja rasittuneiden lihaksien vaikutusta omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen ei välttämättä osata edes yhdistää.

Jumeihin ja jännityksiin on ehkä jo niin tottunut, ettei paremmasta osaa enää edes haaveilla. Aina ei myöskään tiedä, minkälaista huoltoa oma keho kaipaisi. Vähemmästäkin oma hyvinvointi voi päästä lahoamaan… Mutta onneksi askeleen oikeaan suuntaan saa otettua esimerkiksi varaamalla ajan hierojalle, kehonhuollon ammattilaiselle, joka osaa hoitaa hieronnalla kehon ongelmakohtia sekä myös kertoa mitä oman kehon hyvinvoinnin lisäämiseksi kannattaisi mahdollisesti tehdä. Älä siis jää kärsimään yksin!  

Klassinen hieronta on pehmytkudoskäsittelyä, jolla pyritään laukaisemaan lihaskireyksiä ja -jännityksiä.

Koska kun asiat pitkittyy, ne mutkistuu…
Jos kehon ongelmat ja hätäsignaalit jättää jatkuvasti huomioimatta, seurauksena voi olla monenlaiset kehon tasapainoa häiritsevät tekijät, kuten erilaiset virheasennot, hermopinteet, verenkiertohäiriöt, uniongelmat, päänsärky ja huimaus, puhumattakaan niistä lihaskivuista, ja – jännityksistä, jotka voivat hoitamattomana kroonistua pitkäaikaiseksi päivittäistä elämää haittaavaksi vaivaksi.
Onneksi toivoa silti usein on, ja terveydestään huolehtimalla, esimerkiksi hieronnassa säännöllisesti käymällä, voi kehon kipuja ja lihasjännityksiä lievittää tai parhaimmillaan jopa ennaltaehkäistä kokonaan. Toki voi myös toivoa, että asiat korjaantuvat kuin itsestään ja ongelmat häviävät, mutta väittäisin, että näin ei käy juuri koskaan – päinvastoin. Jos taas kuulut siihen ihmisryhmään, jolle kehostaan ja hyvinvoinnistaan huolehtiminen on säännöllinen osa elintapojasi, onnittelen sinua ja toivon, että levität tätä terveyden ilosanomaa kaikille ja tsemppaat meitä muitakin samoihin hyviin tekoihin!

Kuitenkin joka kolmas suomalainen aikuinen kärsii tuki- ja liikuntaelin vaivoista jossakin vaiheessa elämää…
Eli totuus on, että lähes jokaisella meistä on elämänsä aikana tuki- ja liikuntaelin vaivoja, jotka voivat joko tilapäisesti häiritä elämäämme tai kroonistua pitkäaikaiseksi, toisinaan jopa elämänmittaiseksi vaivaksi. Yleisimpiä tuki- ja liikuntaelin vaivoja, joita itse olen työssäni hoitanut ovat erilaiset niska- ja hartiaseudun lihaskireydet ja -jännitykset ja näistä johtuvat hermopinteet, jotka voivat säteillä aina alas käsiin asti tai oireilla päänsärkynä, huimauksena tai yleisenä huonovointisuutena. Muita yleisiä hoito-alueita, joihin asiakkaat hakevat apua on alaselän tai lanneselän vaivat, erilaiset iskias-tyyppiset oireet (hermosärkyä, joka tuntuu esimerkiksi pakarassa ja voi ylettyä koko alaraajaan asti), sekä jalkojen lihaskireydet (yleisimpinä kireät pohkeet, takareidet tai jalkapohjan lihakset), sekä käsissä, kuten kyynär- tai olkapäässä esiintyvät kiputilat. Myös kasvojen ja purentalihasten ongelmat ovat yleisiä.

Nämä vaivat ja ongelmat voivat ilmaantua hiljalleen ja lähes huomaamatta tai puhjeta äkillisesti ja toisinaan jopa hyvinkin kivuliaasti. Kehomme on ihmeellinen, monimutkainen järjestelmä, joka kestää yllättävän paljon ja jonka pitäisi myös kestää vahvana ja toimintakykyisenä koko elämämme ajan, mutta särkymätön se ei valitettavasti ole – siksi oma kehonhuolto ja itsestään huolehtiminen todellakin on elintärkeää.  Työ, harrastukset, elämäntavat, ikä sekä myös monet psyykkiset ja sosiaaliset tekijät on todettu olevan yhteydessä kehomme toimintaan ja kiputiloihin. Eli toisin sanoen, koko elämämme vaikuttaa kehoomme ja hyvinvointiimme joka päivä, eikä kivuilta ja säryiltä voi aina välttyä. Ongelmien aiheuttajia ja niistä johtuvia oireita voi silti usein lievittää tai mikä parasta, jopa ennaltaehkäistä, ja juuri tämän takia hieronta osana omaa kehonhuoltoa on oikeasti tärkeää.

Miten hieronta sitten vaikuttaa kehon terveyteen?
Kehonhuoltotyössäni Raajan hierontastudiolla teen pääasiallisesti klassista hierontaa, joka käytännössä on manuaalista pehmytkudoskäsittelyä, jolla pyritään laukaisemaan lihaskireyksiä ja -jännityksiä. Hieronta tehostaa lihasten ja kehon aineenvaihduntaa, mikä auttaa palautumisessa, lievittää kipua ja jännityksiä sekä edistää myös nivelten ja koko kehon liikkuvuutta. Klassisen hieronnan lisäksi teen myös kehoa syvärentouttavaa ja aineenvaihduntaa tehostavaa kuumakivihierontaa, eli lämmitettyjen basalttikivien avulla tehtävää hierontahoitoa. Hierontahoitojen tukena käytän tarvittaessa myös lämpö- ja kylmähoitoja, imukuppihierontaa, erilaisia passiivisia venytyksiä sekä esimerkiksi lihasta tukevaa ja kipua lievittävää kinesioteippausta.

Menetelmiä on siis monenlaisia, joiden avulla kehon tasapainoa saa palautettua paremmalle tolalle. Hieronta voi tarpeen mukaan olla joko palauttavaa, avaavaa, rentouttavaa tai vaikka väsyneitä lihaksia ja koko kehoa virkistävää. Koulutettu hieroja osaa selvittää hoidon tarpeen ja määrittää minkälainen hieronta on hyväksi. Ja ehdottomasti varaa aika koulutetulle hierojalle! Nimikesuojattu koulutettu hieroja on Valviran rekisteriin merkitty terveydenhuollon ammattilainen, eli voit luottavaisin mielin rentoutua hierojan käsittelyyn.
Ja koska hieronta vaikuttaa kokonaisvaltaisesti sekä fyysiseen että henkiseen terveyteen, hierontahoidossa onkin suositeltavaa käydä säännöllisesi tasapainoisen hyvinvoinnin saavuttamiseksi. Siksi kannustankin aina asiakkaitani käymään hieronnassa lupaamalla, että Raajan hierontastudiolla joka kuudes hierontahoito on asiakkaalle maksuton.

Entä tiesitkö tätä mahtavaa asiaa hieronnasta?
Hieronta on myös mieltä ja sympaattista hermostoamme rauhoittavaa ja stressiä lievittävää hoitoa, joka aktivoi myös kehon omia hyödyllisiä hormoneja.  Parasympaattista hermostoa aktivoimalla, hieronta rauhoittaa koko elimistön toimintaa keskushermoston kautta.
Hieronnan vaikutuksesta myös erilaiset hormonit aktivoituvat ja lisääntyvät hoitamaan kehoa sisältäpäin. Esimerkkeinä hormoneista vaikka endorfiini, joka nostattaa mielialaa, vähentää kipua ja lisää tyytyväisyyden tunnetta, sekä dopamiini, joka puolestaan ehkäisee keskittymisvaikeuksia, parantaa motoriikkaa ja saa muutenkin mielen virkeämmäksi. Hieronta lisää myös seratoniinitasoa, joka rauhoittaa niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Lisäksi hieronta edistää vastustuskykyä, sillä valkosolujen määrä lisääntyy hieronnan jälkeen.

Ja mainittakoon vielä, että hieronnassa lisääntyvä oksitosiini, eli mielihyvähormoni taas aktivoi vagushermoa, mikä on parasympaattisen eli kehoa rauhoittavan hermoston tärkein hermo, joka vaikuttaa todella laajasti terveyteemme. Hermo ulottuu aivoista kaikkiin kehon tärkeisiin elimiin, kuten keuhkoihin, sydämeen ja suolistoon.  Vagushermon toiminta vähentää myös stressiä ja tulehduksia, koska se aktivoi juuri parasympaattista hermostoa.  Hieronta vaikuttaa siis todella laajasti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme, joten vaikket kärsi erityisistä kivuista tai jäykkyyksistä, hieronnassa kannattaa käydä hoitamassa itseään myös sen monien muiden terveyttä edistävien ja tasapainottavien ominaisuuksien vuoksi.

Kuinka usein hierontaan?
Usein kysytään kuinka usein hieronnassa olisi hyvä käydä, ja minun mielipiteeni asiaan on, että hieronnassa voi käydä periaatteessa niin usein kuin haluaa. Jos esimerkiksi kärsit kroonisesti niska-hartiaseudun jäykkyydestä ja jumeista, hieronta kerran viikossa tai kahden viikon välein voi ennaltaehkäistä kireyksien syntymistä ja tietenkin aukaista jo jännittyneitä lihaksia. Muussa tapauksessa kehon hyvinvointia olisi hyvä pitää yllä käymällä vähintään kerran kuukaudessa hierojalla. Jos esimerkiksi treenaa paljon, palauttavaa hieronta on hyvä tapa huoltaa kehoa ja pitää kroppa toimintakunnossa. Jos taas joku kohta kehossasi on päässyt kipeytymään kireyksien takia pahemmin, usein yksi hoito voi olla liian vähän ja hieronta-aikoja tarvitaan useampi.

Pidä huoli itsestäsi
Tuki- ja liikuntaelinten vaivoille altistavia tekijöitä sekä myös erilaisia hoitotapoja niiden ehkäisemiseksi on paljon, ja niistä voisinkin kirjoittaa ihan oman kirjoituksen, mutta saadaksesi heti lisää tietoa asiasta sekä helpotusta jo olemassa oleviin vaivoihin ja oireisiin, kehotan siis heti varaamaan ajan Raajan hierontastudioon, sillä omilla pieniltäkin tuntuvilla valinnoilla ja elämäntavoilla voi olla suuri merkitys tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisemisessä!
Kaikkia sairauksia ei tietenkään voi ehkäistä, mutta itsestään huolehtimalla voi ongelmien kanssa tulla toimeen ja ennen kaikkea säilyttää paras mahdollinen toimintakyky, sairaudesta tai vaivoista huolimatta. Toivon meille kaikille tsemppiä ja voimia tehdä hyviä valintoja matkallamme kohti tasapainoisempaa hyvinvointia ja kivuttomampaa huomista! 

Nähdään Raajassa!

– Niina

                                Hieronta hoitaa kehoa ja mieltä. 

 

Hieronnan  terveysvaikutuksia vielä listattuna

  • vähentää lihasten jännityksestä aiheutuvaa kipua ja särkyä
  • auttaa palautumaan fyysisen tai yksipuolisen työn aiheuttamasta rasituksesta
  • lihasten elastisuus, venyvyys ja aineenvaihdunta paranee
  • ehkäisee rasitusvammojen syntymistä
  • rentouttaa ja rauhoittaa sekä fyysisesti että psyykkisesti
  • aktivoi kipua lievittäviä, rauhoittavia ja mielihyvää tuottavia hormoneja, kuten dopamiinia, endorfiinia ja seratoniinia
  • vaikuttaa positiivisesti parasympaattisen, eli kehoa rauhoittavaan hermoston toimintaan
  • poistaa turvotusta ja parantaa verenkiertoa
  • lisää nivelten liikkuvuutta
  • edistää palautumista urheilusuorituksista ja auttaa vammojen parantumista